Lukijalta | Oletteko kuulleet?

Oletteko kuulleet, että kannattaa suosia paikallisia palveluita? Se ei ole pelkkä hokema, vaan siinä puhuu terveen järjen ääni. Jos ette käytä paikallista tarjontaa, kohta sitä ei ole.

Sitten joudutte pulaan, kun täytyy pienensorttistakin hankintaa varten ajaa kymmeniä Toinen kova paikka oli, kun tulipalo tuhosi 20 vuotta sitten tehdashallin. Oli päätettävä, rakennetaanko tehdashalli uudelleen.kilometrejä. Paikallisten palveluiden käyttö ja oman kylän kaupoista ostaminen toteutuvat oman edun nimissä, terveesti itsekkäillä perusteilla.

Ihmiset kyllä seuraavat kaupunkien isojen myymälöiden tarjouksia ja huomaavat hurmaavan halvat hinnat. Yllättäen niihin hintoihin tupsahtaa toimituslisää, kuljetuskustannuksia ja ennen kaikkea riesaa, jos hankinta menee jollain tavalla pieleen. Herkästi käy niin, että viiden euron säästö aiheuttaa kympin verran kustannuksia. Perheemme linjan mukaan mitään alle 300 euron tavaraa ei kannata hakea kaupungista. Ja sitä kalliimpaa ei missään tapauksessa.

Ihan oma juttunsa on palvelu, tai sen puutteen seuraukset. Muutama vuosi sitten erehdyin ostamaan television Lahden asuntoomme nimeltä mainitsemattomasta suuresta myymälästä. Television piti olla helppo laittaa toimimaan. Myyjä rohkaisi: – Pistätte vain virran päälle, ja seuraatte kuvaruutuun ilmestyviä ohjeita.

Noudatimme ohjeita sen mukaan kuin ne mitenkään olivat ymmärrettäviä. Ei toiminut telkkari. Eivätkä toimineet langattomat kuulokkeet, jotka ostimme samalla kertaa. Jouduimme tilaamaan asennusapua luotettavalta alan ammattilaiselta, asiantuntijalta, ja hänkin oli vaikeuksissa. Televisioon piti ostaa lisälaitteita, jotain antennilähettimiä ja niiden kaukosäätimiä.

Olen 30 viime vuoden aikana joutunut opettelemaan 7–8 erilaista potilastietojärjestelmää sairaaloissa ja terveysasemilla. Minulle on kehittynyt digi-allergia, joka rajoittaa digielämääni. Haluan digilaitteen toimivan, kun laitan virran päälle. Ja että se tekee mitä pitää. Piste.

Jos ostaa elektronisen laitteen paikalliselta myyjältä, hän ei jätä asiakasta heitteille. Hän hoitaa hommat niin, että asiakas on tyytyväinen. Muuten asiakkaat loppuvat. Ja ostajat, jotka tahtovat välttää hermojensa romahdukset, nauttivat saamastaan palvelusta. Lammilta sitä saa.

Lammilla Peltoniemen huonekaluliike on lopettanut. Tällä ja viime vuosituhannella kaikki kalusteet ostimme sieltä. Palvelu oli erinomaista, ja ostotapahtumat olivat niin hauskoja, että se show-meininki vieläkin naurattaa. Hyväntuulisuudella on arvonsa.

Lammilla on muuten sellainen taimitarha, että sen olemassaolo sinänsä saa odottamaan kevättä. Murheellista on, että meidän tontillemme mahtuu rajallisesti kasveja.

Mitä erikoista siellä taimien myynnissä on? Palvelu. Tiedän, että kasvi istutetaan juuristo-osa alaspäin, mutta sen lisäksi tarvitsen neuvontaa. Kaikkien alojen asiantuntijana minulla on kasvien kohdalla aukko.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut