Kyselytutkimus: Ateria- ja siivouspalveluiden tyytyväisyyskyselyyn vastasi yli 600 henkilöä

Hämeenlinna kilpailuttaa ensi vuonna palvelut Hauhon, Lammin ja Tuuloksen sekä osan kantakaupungista osalta; käyttäjä- ja laitoshuollon palvelut tulevat olemaan osa hankintaa.

Vastauksia kaupungin tyytyväisyyskyselyyn saatiin yli 600 eri puolilta Hämeenlinnaa. Hämeenlinnan kaupunki

Keski-Häme Toimitus

Hämeenlinnan kaupunki selvitti kyselyllä kuntalaisten ja henkilöstönsä tyytyväisyyttä ateria- ja siivouspalveluihin. Kyselyn tuloksia hyödynnetään kaupungin tiedotteen mukaan teria- ja siivouspalveluiden tulevissa kilpailutuksissa sekä toiminnan kehittämisessä muutenkin.

– Tarkoituksena on kilpailuttaa ensi vuonna palvelut Hauhon, Lammin ja Tuuloksen sekä osan kantakaupungista osalta; käyttäjä- ja laitoshuollon palvelut tulevat olemaan osa hankintaa. Sote-kohteet jätetään vielä tarjouskilpailun ulkopuolelle, kerrotaan Hämeenlinnan tiedotteessa.

Kaupunki kilpailutti Kalvolan ja Rengon ateria-, siivous- ja käyttäjäpalvelut tämän vuoden keväällä. Myös vuonna 2023 tullaan kilpailuttamaan ateria- ja siivouspalveluita.

Ateria- ja siivouspalveluita tuottaa Hämeenlinnassa pääsääntöisesti Palmia ja Compass Group Finland sekä muutamissa kohteissa ISS ja SOL.

Kyselyyn vastasi 619 henkilöä. Heistä noin 44 prosenttia oli ala- ja yläasteen oppilaita, heidän huoltajiaan noin 29 prosenttia ja perusopetuksen henkilöstöä noin 20 prosenttia. Kummankin palvelun osalta eniten kiitosta sai palveluntuottajien henkilökunnan toiminta sekä ystävällinen palvelu.

Ateriapalveluissa parhaimmat arvosanat saivat keittiöhenkilökunnan ystävällisyys, ruoan riittävyys ja ruoan sopiva lämpötila. Hämeenlinnan kaupunki

Kummankin palvelun osalta eniten kiitosta sai palveluntuottajien henkilökunnan toiminta sekä ystävällinen palvelu.

Ateriapalveluiden arvosana 3,2

Ateriapalvelut saivat asteikolla 1-5 arvosanaksi 3,2. Kriittisimmät arvosanat ateriapalveluiden osalta saivat ruoan maku ja ulkonäkö sekä ruokailijoiden mahdollisuus vaikuttaa ruokailuun.

Avoimista vastauksista tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat muun muassa ruoan ulkonäkö ja koostumus, salaattipöydän valikoima, maustevalikoima ja toive saada entistä enemmän peruskotiruokaa.

Siivouspalveluissa parhaimman arvosanan sai siivoushenkilökunnan ystävällisyys. Hämeenlinnan kaupunki

Siivouspalveluiden arvosana 3,4

Siivouspalvelut saivat asteikolla 1-5 kokonaisarvosanaksi 3,4. Kriittisimmät arvosanat siivouspalveluiden osalta saivat WC-tilojen siivous, saniteettitarvikkeiden riittävyys koko koulu-/työpäivän ajan sekä tasopintojen säännölliset puhdistukset.

Avoimista vastauksista tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat muun muassa WC-tilojen tasaisempi puhtaus läpi koulu-/työpäivän sekä tasopintojen, erityisesti ylätasopintojen, säännölliset puhdistukset.

Toimenpiteet

Kaupunki kertoo tiedotteessaan käyvänsä palautteet yhdessä palveluntuottajien kanssa läpi ja keskeisimpien kehityskohtien pohjalta laaditaan yhteistyössä toimintasuunnitelma ateria- ja siivouspalveluiden kehittämiseksi.

Palautekyselyn tulokset ja keskeisimmät kehityskohteet huomioidaan myös tulevissa palveluiden kilpailutuksissa.

Kommentoi