Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Energiajuomat kuuluvat myös Lammilla koululaisten arkeen, vaikka niillä tiedetään olevan monia terveydelle haitallisia ominaisuuksia

Nuoret eivät nuku tarpeeksi, koska he käyttävät puhelinta yöllä ja juovat energiajuomia illalla. Unen puute ja valvominen vaikuttavat kehitykseen ja jaksamiseen. Unettomuudesta kärsivä henkilö on jatkuvasti väsynyt, uni ei virkistä ja se vaikuttaa mielialaan.

Aamulla nuoret ovat väsyneitä ja yrittävät piristää itseään energiajuomilla.

Nuorten kannalta uni on hyvin tärkeää, sillä he saavat siitä energiaa. Mutta mistä muusta he saavat energiaa? Energiajuomista! Energiajuomissa on hyvin haitallisia kemikaaleja, joita kannattaa vältellä. Esimerkiksi kofeiini aiheuttaa jo pienissä määrissä herkälle ihmiselle sydämentykytystä, vapinaa ja hermostuneisuutta. Siitä voi seurata myös verenpaineen nousua, kiihtyneisyyttä, ahdistuneisuutta, jännittyneisyyttä ja unettomuutta. Energiajuomat vaikuttavat myös unen laatuun ja haittaavat nukahtamista.

Energiajuomat ovat piristäviä “virvoitusjuomia”. Piristävät aineet ovat kofeiini, guarana, glukuronolaktoni ja tauriini.

Kun tarkastellaan energiajuoman sokerin määrää, se vastaa jopa 14–20 palaa sokeria.

Yksi energiajuomien sivuvaikutus, jota ei tunneta, on kuivuminen.

Heli Ojala

– Yksi energiajuomien sivuvaikutus, jota ei tunneta, on kuivuminen, kertoo Hakkalan koulussa terveystietoa opettava Heli Ojala.

– Siitä voi seurata jopa pyörtyminen. Energiajuoma on diureetti eli se poistaa nestettä elimistöstä, Heli Ojala painottaa.

Nuoret tarvitsevat unta noin 8−10 tuntia joka yö, ei vain viikonloppuisin. Fyysinen ja psyykkinen ponnistelu lisää unen tarvetta. Tämän takia unen tarve ei ole täysin sama kaikkina aikoina. Rankka opiskelujakso väsyttää ja kuormittaa muistia, jolloin unentarve suurenee. Aktiivisesti liikkuvat tietävät, että harjoittelun vastapainoksi tarvitaan riittävästi lepoa ja unta.

Kun ihminen nukkuu noin viisi vuorokautta yhtäjaksoisesti liian vähän, olotila vastaa yhden promillen humalaa tai yhtäjaksoista 24 tunnin valvomista. Säännöllisestä ja riittävästä unesta kannattaa siis huolehtia oman hyvinvoinnin takia.

Älylaitteen, kuten puhelimen aiheuttama valo voi estää melatoniinin erittymisen, ja siirtää väsymystä tämän vuoksi eteenpäin. Puhelimen tarkistaminen juuri ennen nukkumaanmenoa voi myös vaikuttaa heikentävästi unen laatuun.

Kirjoittajat ovat Hakkalan koulun 8.-luokkalaisia. Juttu on alun perin julkaistu Keski-Hämeen koululaisnumerossa 25.11.2021.

Lähteet: Ruokavirasto.fi, Terveyskylä.fi