Pääkirjoitus: Eetsi keetsi ja meilän malja

Merja Hirvisaari

Merja Hirvisaari

Eetsi keetsi on kreikkaa ja tarkoittaa suomeksi niin ja näin. Ετσι κι έτσι. Sanovat, että paras tapa taistella muistin heikkenemistä vastaan on opetella uusi kieli. Ajattelin pelata varman päälle ja valitsin opeteltavaksi sellaisen kielen, jossa myös kirjaimet ja kielioppi ovat aivan erilaisia kuin mikään muu tähän mennessä oppimani.

Olenko muistanut mainita monista motoistani sen, että paras tapa päästä puun latvaan on tavoitella tähtiä? Olen melkoisen varma siitä, että mitä enemmän ihminen itseltään vaatii, sitä pitemmälle hän pääsee.

Silti olo on ensimmäisen oppitunnin jälkeen juurikin tuo eetsi keetsi. Vähän niin, vähän näin. Uuden aloittaminen on jännittävää ja motivoivaa, mutta sisäinen epäusko yrittää vähän myös nostaa päätään. Haukkasinko liian ison palan? Riittääkö aika? Riittääkö motivaatio perille asti? Milloin olen perillä?

Onneksi toinen mottoni on se, että periksi ei anneta. Sitä tosin saattaa seurata kolmantena se, että mitään ei myönnetä.

En ole kokemusteni kanssa yksin. Sivulla 26 Merita Kautonen kertoo valmistumisestaan työn lomassa maisteriksi. Viisikymppisenä opiskeleminen yliopistossa osoittautui sekä antoisaksi että haasteelliseksi, mutta vahvimpana motiivina oli halu osoittaa itselle, että vielä pärjää. Ja hyvin hän pärjäsikin.

Tavoitteellista, sekä henkisesti että fyysisesti, oli myös Laurin vaelluksen osallistujien taivallus perille asti, kirjaimellisesti lopulta läpi tuulen ja tuiskun (sivu 4). Onnistumista ja omaan voimaan luottamista osoittivat myös Lammin kansalliset seniorit, kun ottivat ja järjestivät kansalliset keilakisat ja vielä itsekin niissä pärjäsivät (sivu 12). Paljon onnistumisen iloa on varmasti myös Kautosen Kaijalla, kun poimii tänä syksynä aittansa seinustalta aimo satsin makeita viinirypäleitä (sivu 20).

Olen melkoisen varma siitä, että mitä enemmän ihminen itseltään vaatii, sitä pitemmälle hän pääsee.

Maljan noston paikka!

Mitä tahansa sinä syksyltäsi odotat ja mitä tahansa tavoitteeksesi olet asettanut, toivon että saat poimittua tästä lehdestä kannustavia eväitä matkallesi! Lisävoimaksi saat vielä motivoivan onnistumisen kaavan kaukaa 1960-luvulta (Piers Steel ja Cornelius J. Konig):

1. Listaa itsellesi ne hyödyt, joita tavoitteeseen päästessäsi saat.

2. Älä pelkää epäonnistumista. Ei ole tärkeää se, miten ja kuinka monta kertaa kaadut, vaan se, että muistat aina nousta ylös.

3. Usko onnistumiseesi. Aseta helpompia välitavoitteita, jotta saat onnistumisen kokemuksia, niin itseluottamuksesi vahvistuu.

4. Arvosta tavoitettasi. Tätä askelta voit tehostaa ykköskohdan etuja listaamalla, mutta etsi myös sisältäsi se vahva luottamus, että tavoitteeseen pääseminen on itsellesi aidosti tärkeää ja arvokasta.

5. Palkitse itseäsi. Sisäinen motivaatio vahvistuu, kun saa ulkoisia palkintoja onnistumisesta. Päätä jo etukäteen se, millä palkitset itsesi, kun olet tavoitteessasi.

Meilän malja! Στην υγεία μας!

Kirjoittaja on Keski-Hämeen uutistuottaja.

Kommentoi