Lukijalta: Hämeenlinnan ilmastostrategia

Merja Hirvisaari kirjoittaa (Keski-Häme 22.07.2021) mm. matkasta lähikauppaan ja maisemien siisteydestä.

Siitä matkasta lähikauppaan: maalla ja Hämeenlinnan pitäjissä se on siis tehtävä omalla autolla useimmiten.

Se on edelleen "normaali käytäntö", vaikka yksityisautoilua on paheksuttu kohta jo vuosikymmeniä ja ilmastonmuutos on kymmenissä strategioissa ja julistuksissa (EU: Fit for 55, metsästrategia).

Hämeenlinnan kaupungissa on myös tehty lukuisten poliitikkojen voimalla ja monen muun toimijan avulla jokin Hiilineutraalisuus-ohjelma tai se on kai tekeillä, miksi? Ilmeisesti kai sen vuoksi kun muutkin...

Mitä esimerkiksi Hauholla tai Lammilla asuva voi muuta tehdä kuin omistaa auton ja ajaa sillä lähikauppaan ellei asu ihan keskustoissa?

Onko Hämeenlinnassa ajateltu koskaan uusia joukkoliikennetapoja ilmastotekoina sen poliitikkovetoisen kokousrumban sijasta? Entä jos olisi toimiva subventoitu kutsutaksiliikenne rautatieasemalle ja takaisin? Silloin ei tarvitsisi tapella Pöölin kaameista hinnoista, riittäisi kun tappelisi junavuoroista.

Entä, jos jollain ihmeellä saisi palautettua myymäläautot? Tosin niissä ei voisi olla tarjolla 30 erilaista maitojuomaa.

Tunnetko muuten ketään, joka olisi vapaaehtoisesti luopunut autostaan ja/tai autoilusta, siis muun kuin vanhuuden tai äkillisen köyhtymisen vuoksi?

Siis Hämeenlinnankin ilmastostrategia ja hiilineutraalisuusohjelma on se helpoin: viedään palvelut syrjäkyliltä ja pakataan kaikki emokaupungin keskustaan ja tehdään pysäköinnistä siellä kallista ja vaikeaa.

Kaikki keskitetään ja lopetetaan; koulut keskitettiin jo 1960-luvulta alkaen, sitten kuitenkin itketään päästöistä yhä enemmän.

Rafael Hellsten Hämeenlinna, lähikaupan naapurissa onneksi.

Kommentoi