Suvivirsi-poimintoja

Hanna-Leena Toivola

Päivän sana

Jo joutui armas aika ja suvi suloinen. Niin kauan sitä on jo odotettu, kuten koronan loppumistakin, ja nyt tuo odotettu aika vihdoinkin on saapunut, siis tuo suloinen suvi. Tämä lähijakso on sitä ollutkin todella, vauhdilla luonto on antanut nousta ensin kaiken vihreän, erisävyissään. Ehkäpä ulkona hengittäminen ei ole koskaan tuntunut paremmalta kuin tänä kesänä, vaikka olikin paljon siitepölyä keväällä.

Kauniisti joka paikkaa koristaa kukkanen. Kukkia, niitä kesäisin ihailen suunnattomasti! On uskomatonta tuo eriväristen terälehtien kirjo ja muoto, kuinka luonto niitä kuin lähes tyhjästä pullauttaa iloksemme runsaasti. Kyllä Luoja on suurenmoinen taiteilija. Saisivatpa kaikki kukat kukkia monimuotoisessa luonnossamme, että pörriäiset saisivat osansa tästä Suomen suloisuudesta ja että me kaikki voisimme hyvin, -tulevaisuudessakin.

Nyt siunaustaan suopi taas lämpö auringon. Lämpöä jokainen kaipaa talven jälkeen. Lämpöä tarvitaan, siinä kuin sadettakin, että uusi voi itää ja nousta.

Se luonnon uudeks luopi, sen kutsuu elohon. Meitäkin siis kutsutaan jälleen heräämään valoon ja lämpöön, nauttimaan kaikesta tästä hyvästä kohmeisen talven jälkeen. Tämä vuodenaikojen piirileikki kun pyörii vinhasti ympäri. Vuosi vuodelta meille muistutetaan Jumalan hyvyydestä ja elämän ihmeestä. Lämpöä me tarvitsemme myös kanssakäymiseemme.

Jumalan sana on meille valkeus meidän tiellämme. Suo suloisuutta maistaa myös sielun sanassas. Hän itse vetää meitä hyvyydellään puoleensa. Me saamme nauttia runsaista luonnon antimista; Maan meren anna kantaa, runsaasti lahjojas. Eikö olekin silloin helppoa olla kiitollinen! Tosin Herra on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, toivottavasti muistamme olla kiitollisia joka päivä hänen hyvistä teoistaan. Kaikki tämä rikkaus ympärillämme virittää meitä lauluun kuten lintujakin. Taas linnut laulujansa visertää kauniisti, myös eikö Herran kansa Luojaansa kiittäisi! Mun sieluni sä liitä myös äänes kuorohon ja armon Herraa kiitä, kun laupias Hän on.

Kirjoittaja on Lammin ev.lut. seurakunnan kanttori.

Kommentoi