Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päivän sana Pyhä Henki, Jumalan Henki

Ensi sunnuntaina on helluntai. Hengellisessä mielessä helluntai liittyy Pyhän Hengen vuodattamiseen. Apostolien tekojen mukaan opetuslapset näkivät ikään kuin tulisia kieliä ja sen jälkeen he puhuivat eri kielillä. Kuulijat saivat opetusta omalla kielellään.

Silloin kun on kyse Jumalasta ja Jeesuksesta, useimmat kristityt ajattelevat samalla tavalla. Uskotaan Jumalan johdatukseen ja Jeesuksen sovitustyöhön. Pyhän Hengen toiminta puolestaan jakaa mielipiteitä. Hänen olemassaolonsa tunnustetaan, mutta Hengen vaikutuksista ollaan eri mieltä.

Pietari lainaa helluntaijuhlan saarnassaan Joelin saamaa profetiaa:

Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne enneunia. Joel 3:1/Apt. 2:14-17

Joelin kirjan tarkkaa kirjoitusajankohtaa ei tiedetä. Siinä kuitenkin kerrotaan erilaisista ennusmerkeistä ja Herran päivän tulosta, siis lopunajoista.

Uusi testamentti opettaa Pyhän Hengen toiminnasta esimerkiksi Korinttilaiskirjeessä.

Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama.

Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi.

Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa, toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta.

Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo.1. Kor. 12:4-11

Tämän raamatunkohdan mukaan Pyhä Henki kuuluu kaikille. Vaikutukset vain ovat erilaiset. Miksi me siis uskomme, että vain joillakin on erityisiä armolahjoja? Emmekö uskalla ottaa lahjojamme käyttöön vai emmekö huomaa, että meillä olevat kyvyt ovat Hengen aikaansaamia?

Kirjoittaja on Lammin ev.lut. seurakunnan jäsen.