Päivän sana: Perhe on puolustamisen arvoinen

PT Juntumaa

Kun Jumala loi ensimmäiset ihmiset, hän asetti heidät parisuhteeseen hyvästä syystä.

Ensiksi, mies ja nainen yhdessä ovat Jumalan kuva. ”Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.” Tämä on tasa-arvon perusta, ja tähän perustuu juutalais-kristillinen vakaumus ihmiselämän arvokkuudesta.

Toiseksi, lapsille on siunaus, että perheessä on kaksi erilaista vanhempaa, isä ja äiti — aina, kun mahdollista. Koko yhteiskunnalle on hyväksi, että varhaiskasvatuksessa ja kouluissa lapsia luotsaavat sekä miehet että naiset.

Jumalassa itsessään on sekä maskuliininen että feminiininen luonne. Siksi Jumalan kuva ei ole vain mies tai nainen, vaan molemmat yhdessä. Koko Raamattu ilmentää tätä Jumalan olemusta. Myös Vanhassa testamentissa Jumala on äärettömän armollinen, puolustava ja äidillinen samalla kun hän on vahva, voittava ja isällinen. Uuden testamentissa joskus erilaiseksi mielletty jumalakuva ei johdu siitä, että hän olisi ollut aiemmin erilainen kuin myöhemmin. Kyse on siitä, mitä ja miten hän on kulloinkin ilmoittanut itseään ja tahtoaan. Vanha testamentti kertoo totuuden, Uusi testamentti armon. Molemmat ilmentävät samaa kolmiyhteistä Jumalaa, joka on sama, muuttumaton ja täydellinen.

Perheen merkitys avautuu syvällisimmin Raamatun pohjalta. Perhe on Jumalan luoma instituutio kaikkien parhaaksi. Jumala on isä ja äiti, jolla on ainutsyntyinen Poika, Jeesus Kristus, ja lukematon joukko lapsia. Jumala ei pakota meitä noudattamaan uskonnollisia menoja, vaan kutsuu elämään hänen lapsinaan. Eräs sananjulistaja neuvoi: ”Jos haluat oppia rukoilemaan, älä katso uskonnollista ihmistä. Katso lasta, joka puhuu isälleen, joka rakastaa häntä.” Voimme saada Jumalalta sekä äidillistä hoivaa ja huolenpitoa että vahvaa turvaa hänen voimansa valtapiirissä.

Myös se hyvyys, mitä saimme omalta äidiltämme, on loppujen lopuksi Jumalan lahjaa. Hyvää äitienpäivää!

Kirjoittaja on Lammin vapaaseurakunnan pastori.

Kommentoi